dinsdag, januari 29, 2013

Oud nieuws

U weet dat ik voor - en in, en tussen - de klas sta. U weet ook, sinds die dag dat ik mezelf de biecht afnam, dat ik geen journaalkijker ben. Wie één en één optelt, kan vermoeden dat ook ik niet schitterend zou scoren op de test die studenten uit de lerarenopleiding voorgelegd kregen. Om u gerust te stellen: het valt nog mee, ik behaalde 11/15 (op de verkorte versie van De Standaard, weliswaar, voor de volledige had ik nog geen tijd, want leerkrachten hebben altijd een pak voorbereidingswerk, weet u wel - of dacht u dat dat kwam omdat ik, bij gebrek aan algemene kennis, voor elke les het hele net moet afsurfen?). 
Als student had ik die score wellicht te laag gevonden, maar nu, in het licht van het geheel, durf ik hem openbaar te maken. Want waarom staat  'parate kennis' plots gelijk aan kennis van de actualiteit? En waarom is het belangrijker dat ik weet hoe Netanyahu eruit ziet, dan dat ik weet wie hij is? Niet de onderzoekers wil ik hier met de vinger wijzen, wel de media. Terwijl idealistische docenten proberen om studenten een kritische houding bij te brengen, waarbij zaken, op basis van algemene kennis en zorgvuldig opzoekwerk, gewikt en gewogen worden, moet het daarbuiten altijd korter, altijd sneller. 
De hele rit van huis naar de dokter hoor ik speculeren wat koningin Beatrix zal aankondigen. Om zeven uur zou ze een belangrijke toespraak houden. Maar niemand kan het geduld opbrengen te wachten. Er wordt druk gespeculeerd over de inhoud, bijna is die bevestigd door 'betrouwbare kringen rondom het hof'. Bijna-nieuws is altijd belangrijker dan nieuws.
Doe mij dan maar... een boek. Non-fictie als u wil, want ook daar valt algemene kennis te rapen. Grondig gewikt en gewogen. Gereviseerd en gecontroleerd. In Europa (Geert Mak) en Congo (David van Reybrouck) wachten, onder de vele andere, al veel te lang om te worden uitgelezen. En laat ons hopen dat het fenomeen in de literatuur uitblijft. Stelt u zich eens voor: dan lezen we recensies voor het boek geschreven is, zorgvuldig gespeculeerd, bijna bevestigd door betrouwbare kringen rondom de auteur. 

Geen opmerkingen: